facebook | twitter | youtube | mixcloud

Better Call Saul / Volejte Saulovi (2015 - dosud)


akurnik.cz / Better Call Saul / Volejte Saulovi (2015 - dosud)



Současná seriálová tvorba, konkrétně její odnož, pro niž se vžil pojem "quality TV", prochází zcela zaslouženou renesancí. Pojící vlákna k jejímu startu už se však pravděpodobně zcela přetrhala (což však už 21. května nemusí úplně platit s příchodem pokračování slavného seriálu Twin Peaks). A důvod toho je prostý. Tvůrčí volnost a všeobecná snaha o kvalitní televizní podívanou testuje, kam až lze v pojetí onoho "quality TV" zajít.

 
Větší a zasloužený rozruch vzbudil roku 2008 seriál nazvaný Breaking Bad (v české distribuci Perníkový táta), jenž, alespoň pro mě, potvrdil, že někdy může dojít k velice pozitivnímu efektu, kdy tvůrci postupem sérií více a více propracovávají a zdokonalují prvotní koncept, který ve výsledku končí vysoce komplexním a na detaily neuvěřitelně provázaným tvarem. Tento efekt má samozřejmě mnohdy i opačný průběh, příkladem může být třeba slavná Hra o trůny, která od své třetí řady svůj slušný rozjezd spíše tlumí a přiškrcuje, stálá popularita seriálu je spíše setrvačnostním pohybem.

Breaking Bad vsadilo na téma výroby a distribuce drog, ve výsledku však toto (na první dobrou nepříliš) nosné téma povýšilo na vysokou úroveň a zároveň se stal seriál emblematickou zprávou o krizi amerického snu o bohatém a pohodlném životě střední třídy (komentář z ČSFD uživatele Radek99 připodobňující Breaking Bad k seriálové Americké kráse je zcela jistě neprůstřelně vystihující). Jako zjevení pak po ukončení seriálu působila zpráva, že tvůrci Vince Gilligan a Peter Gould plánují natočit prequel, jehož ústřední postavou bude Saul Goodman, charismatický právník-křivák s bohatou zásobou kontaktů na zločince a "práce všeho druhu", který byl jednou z připepřujících přísad, které z Breaking Bad udělaly tolik zásadní záležitost.

Better Call Saul v současnosti pokračuje už třetí řadou a, podle mého, nastal ideální čas se zpětně podívat na to, co z celého projektu vzešlo a jakou má hodnotu.

V první řadě je třeba zmínit a zároveň ocenit fakt, že byť BCS kráčí ve šlépějích Breaking Bad, seriál si razí svou vlastní cestu. Relativní okázalost a akčnost staršího sourozence přešla v pomalé, ale i tak strhující tempo, jemuž pozvolné vyprávění pomáhá budovat atmosféru dotýkající se původního prostředí, zároveň však otevírá dveře pro netuctové nápady, na které se nejspíš v původním seriálu nedostalo. Zůstala snaha překvapit, zůstalo úchvatné pointování, nad nímž může tiše slintat i (bývalý) mistr této metody ve filmu Quentin Tarantino. Zůstalo několik postav původního seriálu, které konečně dostávají víc prostoru, a ten je bezezbytku využit (propracovanost jednotlivých postav mě v BCS upřímně šokuje svou plastičností a uvěřitelností). Zůstalo i "skryté" téma kritického pohledu na soukolí mechanismů, které dělají Ameriku Amerikou bez příkras, poukazování na tržní a konzumní způsob života, na společnost podřizující se monetárnímu systému (v první řadě jde úplně ve všem o zisk), v němž nejvíce uspějí ti, kteří nedodržují pravidla.

Vše je ale podáno formou, v níž lpění na detailech a snaha o vizuální podmanivost svým pojetím nevolá po senzačnosti ani po šokování. Divák je spíše unášen krokem zvědavosti a jednotlivé epizody postupně rostou jedna z druhé a drží diváka v napětí o tom, jak se vlastně seriál dostane do bodu, z něhož bude přímo na navazovat na Breaking Bad.
 
Ubylo násilí, přibyla chytrost. Děj zvláčněl, ale je možné jeho klíčové okamžiky více vychutnávat. Aluze na Breaking Bad jsou spikleneckým mrknutím na fanoušky původního seriálu, ale tvůrci sami sebe zbytečně nevykrádají.

Jestli Better Call Saul ustanoví jakýsi mustr pro to, jak neudělat z prequelu dojičku zásadního prvotního úsěpchu, pak se může "quality TV" posunout na docela novou úroveň. Dokonce se může stát, že proces vývoje kinematografie obecně se obohatí o určitý paralelní proud. Zatím to totiž s "quality TV" funguje spíše tak, že se snaží přibližovat filmovým postupům. Better Cal Saul se však nebojím volně zařadit třebas k takovému Mladému papeži (psali jsme o něm v předchozím článku) nebo Boardwalk Empire, kde se experimentuje s možnostmi, jak ze seriálu udělat soběstačný pokus o autonomní způsob vyprávění a poetiku, z nichž by se naopak mohla obohatit tvorba filmová. S tímto tvrzením dost předbíhám, ale až jednoho dne bude BCS završen, možná tomu tak opravdu bude.



Komentáře




SLEDUJTE NÁS

Alternativní kulturník akurnik.cz - hudba, filmy a literatura.
Rozsáhlý kalendář akcí a koncertů, reportáže, doporučení, rozhovory, fotogalerie a videa.

Facebook akurnik.cz Twitter akurnik.cz Youtube akurnik.cz Google+ akurnik.cz RSS akurnik.cz
© 2014-2017 / Kód a design Lukáš Krula (krulis.net)
Veškerý obsah těchto webových stránek podléhá autorským právům a je tak chráněn v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském, v platném znění.