facebook | twitter | youtube | mixcloud

Star Wars: Síla se probouzí (2015) – J. J. Abrams


akurnik.cz / Star Wars: Síla se probouzí (2015) – J. J. Abrams



Velice nedávno, v naší
Už nějakou dobu, ne příliš krátkou, před úvodními půlnočními projekcemi nových Star Wars, 
se čile spekulovalo, zda superlativní přídavná jména, která vyplula na internet, nejsou trochu příliš 
nadsazená. Některé pre-komentáře dokonce hovořily o tom, že půjde o nejlepší díl série, a že nová 
trilogie půjde vlastní cestou, v novějším dramatičtějším kabátě a s pompou vymanění se z dětinskosti 
posledních epizod I až III. 

Já měl velký strach, co za cestu to vlastně bude, po níž se budou nové Hvězdné války ubírat. 
Ono totiž na uzavřené (Návrat Jediho opravdu celou ságu rodu Skywalkerů formálně uzavřel) se těžko 
navazuje, a to v tom smyslu, že nástrah a pastí účelového navazování stálo před tvůrci obrovské 
množství. Jak po těch letech přijít s něčím novým, ale zároveň takovým, aby to bylo přitažlivé a 
uvěřitelné? Z jakého konce začít a po jaké cestě se ubírat? Jak naplnit název filmu Hvězdné války, jaký 
typ postav zvolit, jak udělat, aby ty staré opravdu zestárly, ale zase ne tak, abychom jim nerozuměli? 
Jak provést to, aby se duch původních Star Wars zachoval? 

Internetové reakce nabízely mnohé spekulace i emoce. Ta nejintenzivnější a zároveň 
nejbanálnější byla ta, která přišla záhy po oznámení, že žádné z fiktivních fan-made pokračování 
nebude při tvorbě nového příběhu bráno v potaz. A já říkám, že to je velice logické. Příměr ze 
soudobé audiovizuální a knižní kultury může být například sága Hra o trůny, kdy čtenáři knižní 
předlohy věděli dlouhá léta dopředu, jak bude seriál každou svou sérií ve vyprávění příběhu 
postupovat dál, a tím tak byl efekt překvapení na několik let v podstatě utlumen, nemluvě o dějích 
knihy, které byly silným pokušením pro fanoušky seriálu v podobě různých blogů a serverů věnujících 
se literatuře. Takže co se týče Star Wars, byl krok úplně jiným směrem naprosto v pořádku, všichni 
fanoušci byli v napjatém očekávání a nikdo nemohl být zklamán ze spoilerů. 

Už z upoutávek na novou epizodu bylo jasné, že Abrams zvolí zkrátka jinou cestu i vizuálně a 
snad i budování napětí. Nicméně podoba filmového traileru je pouhou svébytnou konstrukcí, která je 
primárně udělána, aby vás navnadila tím nejlacinějším možným způsobem: epickými scénami a 
„hustými“ replikami, vyumělkovaným střihem, jenž se velice často snaží budit dojem, který pak ve 
filmu samotném obsažen není (i zde se najde aktuální příměr, například trailer k Renčově očekávané 
Lídě Baarové působí impresí hyper-dramatu a klipového modelu vypravování za doprovodu hudby 
vypůjčené z nějakého akčního snímku béčkové kvality, je ale od počátku jasné, že k příběhu slavné 
herečky tento formát nebude dávat smysl, takže z prvního zhlédnutí je jasné, že trailer na Lídu 
Baarovou lže). 

Co tedy zbývá? Jak rozplést tu změť myšlenek a spekulací kolem nových Star Wars? 
Jednoduše, jít do kina, neočekávat příliš a naopak se raději nechat dobrovolně svést na cestu, kterou 
bude film předkládat a poddat se jí, akceptovat Abramsovu vizi, nenechat se ovlivnit vlastními 
ideami, jak navázat tam, kde to téměř není možné. 

Takto jsem do kina vstupoval i já. S tím, že jako divák přistoupím na cokoliv, na cokoliv co 
přijde, mít nadhled, bez něhož by byl každý divák nucen zavrhovat každou filmovou myšlenku a svým 
vlastním filmovým egem tak vlastně být automaticky nespokojen, byť by formálně byl film dobře 
proveden a vyprávění neošizeno. Jednu věc však filmu neodpouštím nikdy, a to žádnému. Věc logiky, 
smyslu, provázané komplexnosti a snahu vyvarovat se jakékoliv berličce. A zde nové Star Wars krutě 
narážejí. 

Svět zblázněný ze špatně odvedené práce? 
V současné době mají sedmé Star Wars na ČSFD přes 1800 hodnocení, které v rámci 
zhodnocovací koncepce této databáze dokazují, že masová spokojenost fanoušků ságy byla dosažena. 
Komentáře jsou plny nadšení, chvály, uspokojené zvědavosti i silného zážitku. Kamil Fila, recenzent 
týdeníku Respekt, už v noci sepsal kraťoučké resumé filmu jako předzvěst své širší recenze, v níž tvrdí, 
že byl pohlcen natolik, že si zapomněl říkat, jak jsou Hvězdné války boží. Těším se, až si jeho recenzi 
přečtu, nicméně očekávám, že svá měřítka kvality filmu sníží hodně hluboko. Vít Schmarc z Českého 
rozhlasu svou webovou recenzi (v níž film hodnotí 90%ty) nazval: „Star Wars znovu nacházejí 
ztracenou Sílu“. Aniž bych chtěl být nějak pichlavý, ono velké S ve slově Síla jasně referuje k motivu 
tajemné Síly, poháněcího symbolu celé ságy, ta je však ve filmu znásilňována a reprezentována 
způsobem, po které si každý musí klepat na čelo (viz níže). A co napíše o filmu Mirka Spáčilová, to 
snad raději nebudu ani číst, „virtuální hajzl papír“ je ve světě internetu předznamenám ležatou 
osmičkou před slovem „útržků“. Spokojený je ale také třeba Martin Svoboda z aktualne.cz. 
Ptám se, proč nikdo nevidí tu hloupost, kterou sedmé Star Wars jsou? Všichni znají 
povětšinou akční nebo hororové snímky, z devíti desetin blockbustery, které obsahují takzvané 
„logické škuby“. Tento pojem můžeme vyjasnit třebas jako vyšinutí ze syntaktické skladby filmu, 
v případě Star Wars dokonce několika filmů. 

Síla se probouzí vstupuje do času několika desetiletí od šesté epizody. Nastolené „šachové 
figurky“ nové trilogie nejsou nijak vysvětleny, máme zde de facto úplně stejnou politickou situaci, 
jako před třiceti lety, jediná změna je v názvech, Impérium už není Impérium, ale První řád, povstalci 
již nejsou povstalci, ale Odbojáři. Za třicet let žádný posun, asi minutu se ve filmu řeší znovunastolená 
politika Republiky, tedy úplný výchozí bod celé ságy, ten však není vůbec rozveden, takže jeho zničení 
v polovině filmu není v jeho souslednosti vůbec ospravedlnitelné a tedy také neproduktivní, berlička 
pro akční epicky vyhlížející scénu bez většího významu. Prodleva třiceti let, během nichž se tedy 
formálně pouze přejmenovaly dvě základní frakce a nic víc, tak není žádným způsobem osvětlena, 
nijak ságu neosvěžuje, v podstatě pouze kopíruje a vystavuje, co vymyslel George Lucas. Chvála na 
revitalizaci celé ságy, o níž někteří píší, je tedy alespoň v tomto případě zcela mylná. 
Dále se zaměřme na postavy. Máme tu ty staré, Hana Sola, princeznu Leiu, Luka Skywalkera a 
roboty R2-D2 a C-3PO. A potom pár nových. A zde u každé opět logická výstavba jejich charakterů i 
emociálních podnětů neuvěřitelně skřípá. Například dívčí hrdinka Rey se na pouštní planetě živí 
sběrem kovošrotu a její neutěšená životní situace je jí kompenzována doufáním v návrat blízkých 
(tento motiv dále nerozveden), tolik k celé expozici této postavy. Jak je tedy možné, že při pohledu na 
světelný meč Luka Skywalkera, který se s ní snažil jakýmisi výkřiky komunikovat (to si nevymýšlím, to 
tam opravdu je, Rey prochází kolem schodů do sklepa a slyší jakoby dětské výkřiky, po sestupu do 
sklepa otevře vzlykající dřevěnou bednu v níž je světelný meč), pak nesmyslně utíká do lesa, bez 
jakékoliv motivace, jen za účelem následného náhodného střetu s hlavní zápornou postavou? Navíc, 
jak je možné, že dívka živící se sběrem kovošrotu, která s mýtickou Sílou nikdy nepřišla do kontaktu, 
dokáže Sílu používat na téměř té nejvyšší úrovni? Podle klasické mytologie Hvězdných válek se 
musíte všechny schopnosti spjaté se Sílou dlouze a těžce učit, navíc pod vedením mistra v oboru. 
Scéna, v níž Rey tedy pomocí Síly dokáže ovládat mysl nepřátelského vojáka, je hrubým odklonem od 
základní devízy celého fikčního světa Star Wars. Nemluvě o tom, že ta stejná postava nikdy se 
světelným mečem nebojovala, ale v závěru filmu byla schopná v souboji s meči porazit další novou 
postavu, Kylo Rena, který je nejenže přívržencem Témné strany Síly (a tedy má bojové a jiné 
schopnosti na vyšší úrovni, téměř by se zdálo až na té nejvyšší, neboť je schopen pomocí 
telekinetických schopností zastavit i letící vystřel z hi-tech pušky, což nedokázala v dosavadní historii 
Hvězdných válek ani jedna postava), ale zároveň je bývalým učněm Luka Skywalkera, jinými slovy je o 
spoustu řádů silnější, schopnější a dokonce i motivovanější. 

Ve výčtu těchto „škubů“ se dá pokračovat velmi dlouho. Vztah Hana Sola a princezny Lei je 
v jisté fázi rozchodu, aniž by to bylo vysvětleno. Motivace jejich syna, již zmíněného antagonisty Kyla 
Rena, k tomu, aby se stal temným přívržencem a v podstatě zlou postavou, není vůbec objasněna, 
dokonce ani nastíněna. Film tak násilně diváka nutí, aby se po ničem nepídil a ani nedoptával, 
nenabízí přemýšlivějšímu pozorovateli žádnou, ani tu nejmenší skulinu, aby šlo logické myšlení 
zapojit alespoň z poloviny. 

A to dokonce ani v případě leitmotivu celého filmu, jímž je ztracený Luke Skywalker a snaha 
ho najít. Bez jakékoliv logiky je v samotné expozici filmu namodelována situace, v níž existuje jakási 
mapa, která ke Skywalkerovi vede. Tu má v držení blíže nedefinovaný stařec, nevíme kdo ani proč, 
nevíme nic o původu této mapy, nevíme, kdo ji vytvořil a ani jak je možné, že takový artefakt vůbec 
existuje, což nesplňuje ani ta nejzákladnější pravidla výstavby jakéhokoliv motivického objektu 
v jakémkoliv druhu vyprávění. Tato v podstatě jakýmkoliv způsobem využitelná klička k dalšímu 
navalování příběhu je využívána přesně oním „logicky škubaným způsobem“. Když je mapa 
promítnuta zasvěceným osobám, tvrzení, že se ona mapa nepodobá žádnému koutu známého 
vesmíru, ale následované jistojistým proti tvrzením, že mapa není kompletní (jinými slovy víme, že 
artefakt není celý, ale nevíme ani co jím má ve své esenci vlastně být; tedy poznáme, že něco není 
v pořádku, aniž bychom ale věděli, co to „něco“ vlastně je), je ve finále filmu naprosto otočeno 
nevídaným způsobem, když hibernovaný robot R2-D2 bez jakéhokoliv nastínění impulsu pro jeho 
„probuzení“ promítne přítomným blíže nespecifikovaný zbytek mapy, která najednou všem smysl 
dává, i když se její faktická povaha ani trochu nezměnila. Samotná hlavní linie příběhu tak nedává 
smysl ani v základním jazykovém kódu, jímž je film vystavěn. To navozuje efekt, že v jakémkoliv 
momentu filmu, se může stát naprosto cokoliv, aniž by byla dodržena časová i logická posloupnost, 
aniž by byla dodržená základní mytologie celé ságy, aniž by byla dodržena přirozená povaha 
základních pravidel narace. A tento efekt „anything can happen“ je ve filmu všeurčující, dokonce však 
stejně ale do určité míry popírající sám sebe, protože téměř každý moment filmu a každé 
„překvapení“ je skrze fádnost filmu silně předvídatelná. 

Pohromadě tedy nedrží postavy. Žádná nejedná podle svých nastíněných vlastností, žádné 
jejich pohnutky nejsou řádně vysvětleny a dedukce těchto pohnutek je čistě spekulativní, protože 
film zkrátka neobsahuje žádné ani letmé scény ani repliky, na nichž by bylo možné jakoukoliv dedukci 
stavět (a to hovořím o metodice výstavby jednotlivých záběrů a také výstavbě jejich smyslu, které se 
na filmařských školách a filmově teoretických oborech učí jako úplně první záležitost). Pohromadě 
nedrží ani základní příběhová linie, jen jsou na sebe kupeny scénické celky, jejichž návaznost je svým 
tempem až hrubě přepálená, čímž vytváří dojem střihačské improvizace, nebo dokonce střihového 
diletantismu. Nefunguje ani samotná mytologie Hvězdných válek a jejich základního motivu, tedy Síly, 
která je zde vykládána zcela jiným, téměř až antitetickým způsobem (k tomu jen poznámka: když 
měníte ve fikčním světě předem nastavené, pak to musíte správně podložit a zargumentovat, dát 
tomu uvěřitelný rozměr). Ony dokonce nefungují ani repliky herců, připomínají spíše slohové cvičení 
na volné téma „přímá a nepřímá řeč“. Nefungují ani dílčí témata filmu, která jsou slepě vykradena 
z předchozích epizod ságy.  Například už v šesté epizodě bylo na pováženou, že se rozhodl George 
Lucas zopakovat Hvězdu smrti, udělal to alespoň jako pouhou kopii onoho žádaného nebezpečí, jež 
reprezentovala. Síla se probouzí jde ale ještě mnohem dál a ještě mnohem drzejším způsobem. Nová 
„Hvězda smrti“ je mnohem mnohem větší a mnohem mnohem nebezpečnější, protože dokáže zničit 
několik planet najednou a na velkou dálku. To samo o sobě tolik nevadí, co vadí je pro tento film holá 
nelogičnost, kdy divák je filmem nucen uvěřit, že sestavení této zbraně bylo drženo v tajnosti a 
rebelský Odboj o této zbrani neměl po celou její stavbu ani tušení (přitom v šesté epizodě 
v analogické situaci tomu tak vůbec nebylo). Snad ani nemusím zmiňovat, že způsob boje a následné 
neutralizace této zbraně je dočista a do písmene převzat ze šesté epizody (Han Solo má za úkol 
zlikvidovat štít zbraně napájen z povrchu planety a letecká flotila následně zbraň zničit vletem do 
jejích útrob). Vykradený motiv je tedy nejen hyperbolizován, ale ještě ke všemu podán v dříve 
citované formě. 

Podtrženo sečteno: tohle má být obroda nejslavnější a nejoblíbenější filmové série všech 
dob? To, že nedodržíte základní pravidla filmového jazyka a filmového (potažmo literárního) 
vyprávění? To, že pokřivíte a účelově modifikujete základní schémata fikčního světa, jež byla 
dodržována zhruba 40 let, a to dokonce i ve většině fanouškovských fikcí ve fikci? To, že z pohádkově 
laděné sci-fi ságy v podstatě uděláte čistě akční tvar? (O tom jsem se nechtěl příliš zmiňovat, fakt je 
prostě ten, že akční prvek hraje ve filmu primární roli) A tímto tvarem se zpronevěříte původním 
principům filmů, na něž navazujete, totiž principu dojmu a principu fantaze? Tím, že vezmete některé 
organické přísady původních filmů, vysušíte je na prášek a posléze je zalejete horkou vodou? Sedmý 
díl Star Wars totiž nic jiného, než instantní Star Wars není. 

P.S.: V tomto článku jsem zhruba uvedl to, na co jsem si při psaní aktuálně vzpomněl, 
základních prohřešků v architektuře filmu je mnohem více, ale kdybych je vypisoval a analyzoval, 
článek by byl již nebyl článkem, ale studií. 

P.P.S.: Všem nadšencům do nových Star Wars vzkazuji, aby své případné „hejty“ na mou 
osobu podkládaly argumenty, jež snad budou mít váhu. Můj menšinový názor na tento film je spíše 
námětem k diskusi, protože věřím, že celá „hloupost“ tohoto filmu, je samozřejmě ze strany tvůrců 
záměrná, a tudíž bychom se měli všichni zamyslet, co vše si ještě necháme líbit a kde jsou hranice 
našeho diváckého základního intelektu.



Komentáře



Lukáš

2015-12-18 09:54:28

Skvělý, díky

Jakub

2015-12-18 11:33:38

Dobře shrnuty pocity, hlavně s tou nelogičností jsem měl taky problém, po filmu mě napadali desítky otázek typu Proč...? . Ale co se týče Rey, tam si myslím, že její schopnosti budou odůvodnitelné, může to být třeba dcera Luka, to by měla sílu v krvi. Snad se víc dozvíme v dalších dílech, vůbec nejlepší by bylo, kdyby v dalších dílech postupně odpovídali na všechny otázky a prvním dílem jen chtěli zaujmout diváky ( tak to podle mého názoru bylo vždy u prvních dílů tzn IV a I, nešly tak do hloubky)

Jakub

2015-12-18 11:48:34

Byl jsem zmaten když jsem vylezl z kina. Tenhle článek mi mé obavy potvrdil.

Jakub

2015-12-18 12:40:38

Dobře shrnuty pocity, hlavně s tou nelogičností jsem měl taky problém, po filmu mě napadali desítky otázek typu Proč...? . Ale co se týče Rey, tam si myslím, že její schopnosti budou odůvodnitelné, může to být třeba dcera Luka, to by měla sílu v krvi. Snad se víc dozvíme v dalších dílech, vůbec nejlepší by bylo, kdyby v dalších dílech postupně odpovídali na všechny otázky a prvním dílem jen chtěli zaujmout diváky ( tak to podle mého názoru bylo vždy u prvních dílů tzn IV a I, nešly tak do hloubky)

Roman

2015-12-18 13:40:08

SW vždy byl a bude mainstream hledat v tom hloubku a ohlížet se na universum a romány ale prosím vás. Tyhle hipsterské kecy se dali čekat, samozřejmě. Všichni jsem zklamáni, to starý bylo lepší a nejlepší, protože to je prostě klasika a kolena ty taky neboleli že jo :)

Jirka

2015-12-18 15:16:53

Zdravím, v článku se mi nelíbila jedna věc, kterou autor, dle mého názoru, má špatně. Na začátku uvádí že "fiktivních fan-made pokračování" nebude bráno v potaz. Ano, Disney dekanonizoval celou EU (Expanded Universe = knížky, komiky, hry), ale v žádném případě to nebylo "fan-made". Celá EU byla pod C kanonem, byla považována za legitimní pokračování a i tak byla fanoušky brána. Samozřejmě že se sem tam objevily v časopisech fan-made články a příběhy, ale autor to formuloval nejasně, tak zde opravuji :P. Dále bych rád poznamenal, že to právě byly knížky, které v roce 1991 nakoply fenomén Star Wars, takže řeči o tom, že romány nikoho nezajímají, je hloupost, ba právě naopak (reaguji na komentář od Romana). Z toho důvodu (dekanonizace) je spousta fanoušků naštvaná a bojkotuje celý Disney příběh (a lobuje za pokračování EU - jako separé alternativní vesmír), který, jak je výše autorem shrnuto, stejně slabý odvar Ep. 4. :D

Honza

2015-12-18 23:41:31

Ahoj, jako jeden z "nadšenců do nových Star Wars" si dovolím reagovat. Mrzí mě, že na celý film pohlížíte jako na uzavřený celek. Otázek typu Proč...? má samozřejmě v hlavě každý několik, ale nejsou to právě tyto otázky, které vás ve výsledku donutí nad filmem přemýšlet a kvůli jejiž zodpovězení se můžete tolik těšit na další díly? Film podle mě navazuje zcela jiný pocit, než tvrdíte. Člověk by se naopak měl pídit a přemýšlet, proč se Rey tak rychle naučila ovládat Sílu, co byly ty tajemné záblesky, co se vlastně sakra stalo s "Novou republikou"? Cožpak jste si po shlédnutí čtvrté epizody neříkal, kdo je sakra ten Vader? Robot nebo člověk? Proč se Ben Kenobi nechá v souboji tak snadno porazit? A podobně... Věřím, že nám právě všechny tyto souvislosti tvůrci objasní a pan Abrams je jeden z lidí, kterým zrovna v tomto směru pevně důvěřuji. Myslím, že takovéhle věci jde hodnotit až uvidíme celek, pokud se v nelogičnostech bude pokračovat, rád se vám po epizodě deváté omluvím. Sám se ale nyní tetelím, jaký velký příběh nám J.J. (ne Binks) skrývá... Nyní bych vám naokraj rád vysvětlil pár nelogičností, kterých byste se třeba dopídil sám, kdyby jste to zkusil, nepamatuji si už z vašeho článku vše ale například: Proč se R2-D2 probudí? Jednoznačně proto, že v tu chvíli, kdy se na planetě objeví Rey. Z flashbacku, které se zobrazí právě Rey, přece vidíme Luka, který do něj ukládá informace. A zůstaňme u flashbacků, podobně jako se mrtvý Jediové naučili komunikovat s živými, Luke našel očividně cestu, kterou dokázal kontaktovat (a předat vědomosti, probudit Sílu v?) Rey skrze světelný meč, který ji zavolal k sobě. S mapou to mimochodem také není žádný nesmysl, to že danou část vesmíru nikdo neviděl, neznamená, že nedokáže odhalit, že se jedná o pouhý kus kruhového hologramu mapy, tedy takového, jak mapy ve Star Wars tradičně vypadají... V poslední řadě s vámi naopak musím souhlasit v kritice "Hvězdy smrti". To tady už opravdu dvakrát bylo, doufám jen, že Snoke plánuje něco tak velkého, že tahle planeta, byla jen malou zástěrkou na odlákání pozornosti (a ne, nemyslím ještě větší Hvězdu smrti :D). Jinak děkuji za kvalitně napsanou recenzi, chtěl jsem se jen podělit o můj (velice odlišný) názor a velmi rád to s vámi prodiskutuji. Přeji hezký večer, Honza

Martin

2015-12-19 01:32:27

Děkuji Honzovi za pěknou glosu. Jistě máte pravdu, že určitá "tajemství" mohou a vlastně by i měla být v následných epizodách objasněna. I jiné vaše postřehy vůči mým postulátům určitě nejsou liché a děkuji za ně, ale dokud neuvidíme další díly, veškerých spekulací bych se raději vyvaroval. To, co jsem napsal, jsem opravdu stavěl pouze na sedmé epizodě a na tom, jak byla vystavěna a udělána. Ve filmové teorii jsem spíše samoukem, ale v té literární jsem naopak vzdělán a principy výkladu díla, na kterých stavím, jsou právě z té literární tou filmovou převzaty do posledního písmene, stejně tak metoda argumentace pouze a výlučně na textovém/filmovém materiálu. Proto může znít tvrdě, co jsem napsal, ale nikomu neberu jeho pohled na věc. Když jsem v žádném SW filmu nikdy neviděl, že by někdo s někým komunikoval skrze meč, a tato případná komunikace v epizodě VII není nijakou návodnou scénou ani replikou doložitelná, pak mám opravdu velký problém takové hypotéze uvěřit, dokud mi ji "nepotvrdí" další díl, jistě rozumíte tomu, jak to myslím. A pouze krátce na konec: nesdílím vaši důvěru v osobu J. J. Abramse, jeho "vysvětlovací" nedostatky v sedmých Star Wars jsou příliš nápadně podobné stejným nedostatkům, které fakticky zavraždily jeho dosud nejautorštější projekt, seriál Ztraceni. Nemluvě o tom, že tajemství a záhady v tomto seriálu, které nutně žádaly pro správné zakončení příběhu svá vysvětlení, nikdy vysvětlena nebyla. Na druhou stranu, další díly Hvězdných válek již nebude mít na starosti on, takže sága je pořád vpravdě "živý, organický tvor" a další režiséři mohou "napravit", čeho se dle mého Abrams na sedmém díle dopustil. Optimismus mě v tomto případě nikdy neopustí :-)

Scarecrow

2015-12-19 16:59:38

No, já jsem také hodně přemýšlel o těchto věcech a ohledně Reyi jsme dospěli s kamarádkou k tomu, že aby člověk některé věci pochopil, nebo nad nimi uvažoval, tak musí brát v potaz Expanded Universe (EU) celého Star Wars. Pokud se vrátíme 5000 let před vznik Republiky, tak zde byl poražen Darth Revan a byla mu vymazána paměť a i jako dospělý dokázal zničehonic používat Sílu, a měl záblesky minulosti - zde jsme našli logiku k Reye. Mapa mi pak připomněla opět KotOR, kde se hledaly části mapy, ale tento výřez mapy mi už přišel takový předvídatelný, to je fakt. Nejvíc mě pak mrzí smrt hlavní postavy, kvůli které jsem vlastně na film šel. A ohledně vztahu Kylo Rena - čili Bena Sola (což je přidaná postava - Han a Leia měli 3 děti a tohle je tedy ještě čtvrté, ale v pořadí první dítě) a Han Sola - to mohlo být více rozvedeno.... Na druhou stranu jsme měli dlouhou rozmluvu jestli náhodou třeba Reya nemá (v zájmu ochrany) změněné jméno a není sestrou nebo sestřenicí právě Kyla, takže celé rodinné svazky mohou být ještě hezky zamotané. Jenže zase jsme u toho, že tyhle věci bereme v potaz jen díky EU, takže musí se film brát tak, že je pro ty, co neznají EU. A dneska je jeden z nejpopulárnějších žánrů Avengers, kde to prostě akčně odsejpá. V tomto stylu to Abrams natočil prostě skvěle. Ano, jsou tam chyby, jsou tam nedovysvětlené věci, ale má na to ještě 2 episody to napravit, takže bych zase tak neplašil. Podle mého názoru se mu dokázalo natočit super podívanou, a uvidíme jak to dopadne dál. A na to, že to bude jeden z nejlepších filmů roku ukazuje i fakt, že premiéra filmu Warcraft byla v prosince přesunuta na červen 2016, jelikož se báli malých tržeb právě díky této konkurenci. Za mě 85% (90% za film a -5% za smrt mé nejoblíbenější postavy spolu s Obi-Wanem Kenobim)

vko

2015-12-20 11:28:43

V zivote by mne nenapadlo jit do kina na SW. Tudiz, s lehkosti sobe vlastni, se netrapim a ve jmenu naseho klanu #zemanovci, zabijim dalsi a dalsi virtualni nepritele. A s niky ani nekomunikuji, mam vypnuty zvuk a mirim na hlavu. ( CSko GO)

vko

2015-12-20 11:32:49

V zivote by mne nenapadlo jit do kina na SW. Tudiz, s lehkosti sobe vlastni, se netrapim a ve jmenu naseho klanu #zemanovci, zabijim dalsi a dalsi virtualni nepritele. A s niky ani nekomunikuji, mam vypnuty zvuk a mirim na hlavu. ( CSko GO)

Ondřej

2015-12-20 22:36:09

Wall of text a smysl žádnej. Autor buď nikdy předtím neviděl žádný jiný film ze světa Star Wars (především tedy starou trilogii) a nebo je schválně ignoroval, aby mohl vyplodit podobnou "recenzi" založenou čistě na jeho špatných dojmech, vykládanou zde jako "tu jednu z mála skutečně objektivních". Když to shrnu, je zde neustále omíláno, jak film divákovi vlastně nic nevysvětlil. Bohužel se ale zapomíná, že když v roce 1977 vyšly první Star Wars, tak jsme se žádných vysvětlovaček také nedočkaly. Kdo byl Darth Vader? Kde vzala princezna plány na Hvězdu smrti a kdo je získal? Co bylo Impérium? Kdo byl Lukův otec? Jak se dostal Ben Kenobi na Tatooine? Film nás uvrhl do víru dění a my museli věřit, že se odpovědí dočkáme v jeho následujících pokračování. A to se také stalo. Stejně jako Nová naděje, i Síla se probouzí funguje (ano, funguje) zcela v pohodě jako samostatný film, má úvod - prostředek i závěr, k žádnému porušení nedošlo. Pouze se nacházíme v období kinematografie, která funguje na základě budování spojených univerz a dlouhých sérií, kdy ne celý příběh se plánuje odvyprávět v jediném filmu, ale spíše v rámci trilogie či více. A stěžovat si na to a nadávat, při nadprůměrně natočeném (a napsaném!) filmu, který splnil přesně to, co splnit měl (navázat, nepokazit, představit) aniž by přitom ztratil na své specifické atmosféře, a teď myslím především tu původní pohádkovou, započatou v Nové naději... jo, to nejde popsat jinak, než jako čiré šílenství. A nebo maximální pozérství - ať si autor vybere sám, co mu sedí víc.

GN

2015-12-21 09:26:45

...v níž film hodnotí 90%ty --> čteme: devadesátiprocentníty.

Mára

2015-12-21 22:07:17

Tenhle nekritickej obdiv k původní trilogii, satirický úšklebek nad novější trilogií a flame na základ nejnovější trilogie společně s výhradou, ať se sem dávají jen logický argumenty... nevím nevím. Já viděl všech sedm dílů chronoligicky v posledních dvou týdnech poprvý. Je mi 40 a moje mysl není obtěžkaná zážitky z dětsví, puberty atd... Prvnímu dílu jsem dal na CSFD 3 hvězdy, všem šesti následujím jsem dal 4. Pohádka pro děti je všech sedm dílů. Za nejtemnější díl považuju Epizodu 3. Logické lapsy podobné těm v článku, je v celé sérii dost, ale chce se na to dívat s nadhledem. Zároveň některé zde popsané lapsy já nepovažuju za lapsy. Např. rozchod Hana s Leiou považuju za vysvětlenej naprosto dostatečně, motivace je naprosto jasná - přijít o dítě tímto způspobem asi s dvojicí trochu zamává. Rodiče vrahů by o tom asi mohli vyprávět více. Navíc oni to potvrzují tím, co říkají - každý se s tím chtěl vyrovnat sám a po svém. Že je Rey dcerou Luka, je jasné snad naprosto všem. Atd...

Filip

2015-12-21 22:32:26

Mam podobny nazor, ale ty nevysvetlene veci me zase tak nemrzi, jeste budou nejmene dalsi 2 filmy, ktere by mohly neco osvetlit. Beru to tak, ze tenhle dil musel provest jemny, ale za to velmi ucinny rez. A povedlo se to tak, ze to vetsine lidi nevadilo. Ale jestli v novem dile nezacne mit Finn schopnosti ovladat silu, tak nechapu jak tohle brutalni znasilneni celeho konceptu sily v zaverecnem souboji muze u skalnich fanousku projit ? To, ze ho Rey v podsate porazila mi nevadi - muze se stat, ze uz jako mala byla Jedi, ale z nejakeho duvodu byly jeji schopnosti potlaceny. Ale ten zaporak na zacatku zastavuje blastry, skrti lidi, dostava se jim do mozku a odhazuje je a pak nevyridi na dve seknuti byvaleho stormtroopera ? To proste nezeru.

mekele

2016-12-24 21:27:41

Bezezbytku souhlasím


SLEDUJTE NÁS

Alternativní kulturník akurnik.cz - hudba, filmy a literatura.
Rozsáhlý kalendář akcí a koncertů, reportáže, doporučení, rozhovory, fotogalerie a videa.

Facebook akurnik.cz Twitter akurnik.cz Youtube akurnik.cz Google+ akurnik.cz RSS akurnik.cz
© 2014-2017 / Kód a design Lukáš Krula (krulis.net)
Veškerý obsah těchto webových stránek podléhá autorským právům a je tak chráněn v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském, v platném znění.