facebook | twitter | youtube | mixcloud

Vetřelec: Covenant (2017) - Ridley Scott


akurnik.cz / Vetřelec: Covenant (2017) - Ridley Scott



Vetřelec je značka, která táhne. Kolem tohoto kultu se v minulosti protočilo několik významných režisérů (James Cameron, David Fincher, dokonce i Jean-Pierre Jeunet), a když se Ridley Scott vrátil k této sérii na postu režiséra už v prequelu Prometheus (2012), očekávání nebyla malá. Jak Prometheus dopadl, všichni víme. Jak dopadl nejnovější Vetřelec s přízviskem Covenant, si povíme právě teď.

Vraťme se ale úplně na začátek, do roku 1979, kdy Scott natočil vůbec prvního Vetřelce. Film byl zjevením. Dějiny žánru sci-fi jsou podivuhodně bohaté na úkazy, které vždy maličko redefinují žánr a pomáhají budoucím divákům uvědomit si význam rčení "oddělit zrno od plev". Namísto laserových a opulentních bitek napříč vesmírem a podobných "tyjátrů" tvořících převážnou produkci sci-fi - Scott vytvořil zcela nový tvar, jehož doménami byly stísněná a úzkostná atmosféra, napětí, jež se dalo vážit na kilogramy, špinavé nefuturistické pojetí vesmírného korábu a především skvělý nápad s "postavou" xenomorfa, jenž prohání posádku a dokáže diváky filmu fascinovat, překvapovat a reálně děsit. Cameron, Fincher i Jeunet se s různými mírami zdařilosti pokoušeli pojmout Vetřelce trochu po svém, ale zároveň ponechat v sérii něco málo z toho, co nastolil první díl. Nicméně že by se série druhým, třetím a čtvrtým dílem někam posouvala nebo získávala nějakou přidanou hodnotu, to nelze říci.

Vetřelčí subžánr měl v Prometheovi nabýt nové podoby. Scott se pokusil o něco podobného, o co se pokusili tvůrci "bondovek" v sadě filmů s Danielem Craigem - dodat onu přidanou hodnotu a zároveň sérii poněkud zrestartovat s přidáním určitého backgroundu. Backgroundu se nám v Prometheovi dostalo, přibyla linka s "inženýry", kteří měli být řekněme "dänikenovským" faktorem mimozemských tvůrců lidstva a možných znalců odpovědi na otázky kdo jsme a odkud pocházíme (stejně tak kdo jsou a odkud pocházejí vetřelci). Vzhledem k některým šíleným lapsům Promethea v logice, chování postav a právě i onoho vyprávění, se však tato přidaná metafyzika nedala úplně snadno "prodat". Trochu lepší dramaturgie a větší pozor na to, aby se z filmu nestala kůlnička na dříví, by určitě pomohly.

Zde je potřeba zmínit jeden fakt, který není nedůležitý. Scott je mírně řečeno schizofrenní režisér. Za každý úspěchem, jenž se mu povedl, najdeme i projekty, které jsou kvalitativně na srovnatelně špatné úrovni, a celé se to pravidelně střídá. Každý nový Scottův film je zkrátka "pade na pade". Po fenomenálním zaslouženém úspěchu s jeho dva roky starým Marťanem s Mattem Damonem v hlavní roli se Vetřelec: Covenant opět vymkl kontrole.

Důvod? Scott se příliš pokusil vykrást sám sebe a onu vetřelčí metafyziku z Promethea ještě o něco přepálil. Naštěstí už se nám nedostává přehmatů jako: skupina vědců s dokonalou technologií se ztratí v jeskyni, žena se po císařském řezu prohání sprintem po vesmírné lodi, člověk utíkající před padající vesmírnou lodí utíká směrem, kam loď tak jako tak dopadne, a nikoliv mimo rádius dopadu lodi - (honest trailery mají sůj smysl), ale zato se nám dostává něčeho možná ještě zásadně horšího - nevíme, co kdo dělá a proč!

Z postavy robota Davida známého už z Promethea se Scott pokusil vytvořit onoho craigovského Bonda, navíc šmrnclého aspekty z konceptu tvůrců lidstva z vesmírné odysey A. C. Clarka (či Stanleyho Kubricka, chcete-li). To nemůže fungovat, pokud věrohodně nevysvětlíte motivaci postavy. Film sice začíná scénou z dávné minulosti Davidova uvedení do provozu, kde se svým tvůrcem řeší otázky života a smrti a vůbec tvoření/stvoření, ale celé je to křečovité a polovičaté. Jediné, co v Covenantovi nakonec dává smysl, je už pošesté omílaný syžet záchrany života před jedním a více xenomorfy, kteří zabíjejí.

Otázka je, jestli to stačí. V jistém smyslu ano, i kdyby vzniklo deset filmů vetřelčí série, tento postup tam zkrátka být musí, jinak by to diváci tvůrcům neodpustili. Scott však tvrdě narazil na tom, že se jednak odvrátil z atmosféry své jedničky a spíše ji nahradil atmosférou Promethea (k čemuž podstatně přispěl i výběr opět nezajímavých a nevýrazných herců, kteří netuší co a jak hrát), druhak rozehrál partii, v níž se snaží opět nabídnout background vetřelčí ságy, o nějž však v této podobě nikdo nestál, za což jednoznačně hovoří vlažné přijetí Promethea. Aspoň to málo zajímavé, co se do loru ságy dostalo, měl Scott pojmout trochu odpovědněji a uvědomit si, co fandové Vetřelce vlastně chtějí.

Netvrdím, že Vetřelec: Covenant je špatný film. Spíše se přikláním k názoru, že po téměř čtyřiceti letech od startu celé série byla chyba pokusit se natočit film, v němž by se vzájemně do sebe absorbovaly první díl s Prometheem. Věc se má totiž tak, že v Covenant nejde o tzv. mashup, kdy vezmete z obou filmů to nejlepší a hledáte způsob, jak to propojit, aby vám vzniknul nový a "ještě lepší" film. Covenant je spíš ukázkou toho, jak se sám ztratit ve vlastním díle, jak se dostat do slepé uličky, protože si jako tvůrce nejsem jistý, čeho chci tím filmem vlastně dosáhnout. A co je hůř (a na tuto myšlenku mě přivedl uživatel Cival svým komentářem na čsfd), Scott přestal chápat (a těžko říct, jestli kdy chápal) potenciál celého vetřelčího námětu.

Zjednodušeně řečeno, Vetřelec: Covenant nenadchne, ale ani neurazí. Tipuji, že něco z toho, co jsem napsal výše, si uvědomují i v 20th Century Fox. V dubnu tohoto roku byl zastaven projekt dalšího dílu, jenž měl režírovat Neill Blomkamp a Scott jej měl produkovat. Náhoda? Moc na ně nevěřím. A bude-li projekt obnoven ( v dohledné době). to ukážou až tržby v kinech. Nechme se překvapit. Celý vetřelčí vesmír si zaslouží, aby se v něm pokračovalo, ale bohužel jen sotva tak, jakou cestou se ubíral Scott v jeho posledních dvou filmech. Background? Prosím, klidně, rádi si ho užijeme, ale chce ho to dávkovat rozumně, a především s citem.



Komentáře




SLEDUJTE NÁS

Alternativní kulturník akurnik.cz - hudba, filmy a literatura.
Rozsáhlý kalendář akcí a koncertů, reportáže, doporučení, rozhovory, fotogalerie a videa.

Facebook akurnik.cz Twitter akurnik.cz Youtube akurnik.cz Google+ akurnik.cz RSS akurnik.cz
© 2014-2017 / Kód a design Lukáš Krula (krulis.net)
Veškerý obsah těchto webových stránek podléhá autorským právům a je tak chráněn v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském, v platném znění.