facebook | twitter | youtube | mixcloud

Warcraft: První střet (2016) – Duncan Jones


akurnik.cz / Warcraft: První střet (2016) – Duncan Jones



Na filmovou verzi přeslavné PC herní franšízy Warcraft se čekalo deset let. Výsledek v podobě snímku Warcraft: První střet v mnohém oněch deseti let produkce dostojí, nicméně v mnohém ostatním a pro film dost možná i podstatnějším zklamává.

V první řadě je nutné zmínit patrně (alespoň pro mě) nejdůležitější "podhoubní" informaci. Oproti jiným filmovým adaptacím počítačových her (jmenujme třeba Tomb Raider nebo Doom) má svět Warcraftu naprosto dokonale propracovaný a rozsáhlý fikční svět, a to od geografických a rasově kulturních reálií, až po mistrně vyšperkovanou mytologii a vůbec dějiny celého tohoto světa. Ty jsou ostatně od letošního března dokonce kodifikovány a detailněji upřesňovány v knižní sérii World of Warcraft: Chronicle, jejíž (dosud napsaný) první díl brzy vyjde i v češtině. Z ohromného materiálu pro natočení filmu tedy rozhodně bylo co vybírat.

Tvůrci se rozhodli sáhnout po událostech, které souvisejí s vůbec první počítačovou formou světa Warcraft. První střet dvou znepřátelených ras, lidí a orků, které do království Azeroth přivedl černokněžník Gul'dan za cílem vyhladit lidskou rasu. Původní svět orků je téměř neobyvatelný a bojechtivá rasa, snadno k útěku na jiný svět přesvědčená, vyděsí lidské království svou krvelačností a začíná tak boj o přežití.

Látka je pro film jistě velmi vděčná. Propracovaná fantasy je však ve Warcraft: První střet vidět jen místy a jindy spíše pouze pro fanoušky her, kteří jsou s podstatnými souvislostmi přece jen více obeznámeni. Film totiž vystavuje do dvou hodin našlapané tempo, které některé spojitosti schválně opomíjí a zanechává dojem neurčitosti, jenž tak zbytečně ukrajuje ten potenciální epický rozměr historie a světa Warcraftu. Co funguje velice dobře jsou ale postavy (ačkoli casting je bohužel hrozivý, o tom se raději ale rozepisovat nebudu). Ty se totiž chovají zcela pochopitelně a na situace i interakce s jinými postavami reagují dobře. Dokonce i postava Garony, dívky na pomezí citové náležitosti k lidem i orkům zároveň, je překvapivě zajímavě vykreslená a její dvojjedinečnosti se dá přiměřeně uvěřit.

Vážný problém ale nastává u postavy Medivha, strážce světa lidí, mocného čaroděje předurčeného ke hře s těmi nejdůležitějšími figurkami. Film totiž zcela opouští jakékoliv konkrétnější osvětlení jeho "předchodu na stranu těch druhých", a tím tak diváky neznalé původní mytologie světa Warcraftu zanechává v hlubokém tápání po pohnutkách, jež ho k tomu vedly. Sice je až okatě naznačeno, že jeho záporné chování vyvěrá z negativní magie Fel, jež hraje v ději filmu důležitou roli, nicméně pro dopředu jasný záměr tvůrců dál točit filmy ze světa Warcraftu to zdaleka nestačí, neboť živná půda pro rozvíjení nastoleného fikčního světa filmu jako takového si bude muset do budoucna vypůjčovat z mýtů Warcraftu velice podstatné historické události, kteréžto tvoří červenou nit celé kroniky tohoto bájného světa. A tyto události, které bude nutné osvětlit, patrně v příštím filmu nastolí zcela jiné „herní pole“ a hádám, že zpětně tak bude první Warcraft film nutné brát s daleko větší rezervou.

Film do značné míry stojí na vizuálu, jenž mnohdy působí velmi opojně a věrně tak přebírá z původních počítačových her onen výtvarný kult, jenž byl ohromující a revoluční. Pastelové barvy, ostré světelné linie při kouzlení a rozmanitá panorámata fyzického světa kontinentu Azeroth jsou vskutku dech beroucí. I zde se však najde určitá výtka, a totiž podstata natáčení ve 3D. Nedovedu říci, zda ve 2D působí film jinak (například trilogie Hobit byla po převedení na 2D formát opravdu odstrašující) či dokonce snad lépe, ale dovedu říci, že ani nákladná a dlouhotrvající produkce Warcraftu neposunula trojrozměrnou technologii filmu na vyšší úroveň. Stále je to nezručně včleňovaná technická výstřednost, která filmu ubírá na autentičnosti imaginativního prostředí, v němž „se natáčí“. V případě Warcraftu se to dá konkrétněji popsat příměrem k 3D dioráma, které si můžete koupit v Praze v obchodě se suvenýry za 90 korun. Vizuální styl tak 3D zobrazení znatelně stírá a rozmělňuje ho v beztvarý úkaz. Naproti tomu je však nutné pochválit českou verzi dabingu, který mě velmi mile překvapil v tom, že nestojí úplně za hovno, jak jsme zvyklí.

Abychom to zrekapitulovali, Warcraft: První střet je jistě důstojným úvodem k rozsáhlejší filmové sáze, který fanoušky her potěší a neznalým divákům i přes výtky ke strohému vtáhnutí do mytologie Warcraftu přinese velkou porci akční a fantastické zábavy. Pochvalu si jistě zaslouží i režisér Duncan Jones, jenž oproti svým předchozím komornějším filmům dokázal utáhnout takový kolos, jakým freska první války mezi lidmi a orky ve Warcraftu je, svědomitě a zručně, byť stále bez zjevnějšího režijního rukopisu a strategie.

Tento film by se však bez silného zázemí ve světě počítačových her téměř zcela jistě kultem nestal. Vyprávění je totiž zbytečně zkratkovité a často více otázek vznáší, než nabízí. Akční bojové scény by si zasloužily více choreografických nápadů a trochu připepřit. A co je podle mě nejdůležitější, umně naznačit onu daleko bohatší mytologickou základnu, aby divák neznalý her měl pocit, že série bude těžit z bohatšího materiálu, než z pouhé násilné konfrontace dvou znepřátelených frakcí. Tak totiž film v této podobě působí a jeho otevřený konec nadhazuje pro další pokračování „jen“ téma rodové msty a dalších bojů, o čemž svět Warcraftu ve své podstatě úplně není.

Jo, a taky by vůbec nevadilo si dát oddych od 3D provedení, dokud nebude dotaženo do té podoby, že už ho člověk bude vědomě vnímat a užívat si ho i delší dobu, než pouze prvních 15 minut, po kterých už ho nevnímáte a více si všímáte spíš nezvyklého pocitu z těžkopádných brýlí na nose (pro lidi, kteří nosí brýle běžně, je to vážně utrpení).



Komentáře




SLEDUJTE NÁS

Alternativní kulturník akurnik.cz - hudba, filmy a literatura.
Rozsáhlý kalendář akcí a koncertů, reportáže, doporučení, rozhovory, fotogalerie a videa.

Facebook akurnik.cz Twitter akurnik.cz Youtube akurnik.cz Google+ akurnik.cz RSS akurnik.cz
© 2014-2017 / Kód a design Lukáš Krula (krulis.net)
Veškerý obsah těchto webových stránek podléhá autorským právům a je tak chráněn v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském, v platném znění.