Letní filmová škola 2019 - den třetí

akurnik.cz / Letní filmová škola 2019 - den třetí
28.07.2019 / Odehrálo se / Martin Dvořák



Foto: Jakub Macháček 

Sobotní večer 

Další film ze sekce Půlnoční delikatesy: Giallo se jmenoval Noc, kdy Evelyn vstala z hrobu (1971). Dali jsme mu přednost před letním kinem ve Smetanových sadech, kde se promítal mystifikační dokument Petra Zelenky Mňága — Happy End (1996). Italský giallo film nás sice velice pobavil, ale délka 100 minut už byla téměř neúměrná. Oba dva giallo filmy, které jsme zatím viděly, totiž místy měly strašně utahané tempo a téměř jsme při něm usínali... nehledě na opravdu (nezáměrně) vtipné scény a předem proklamované svlečené herečky. 

U konce s dechem 

První opravdu velká a slavná role do té doby neznámého Jeana Paula Belmonda se objevila v klíčovém filmu francouzské kinematografie U konce s dechem (1960) režiséra Jean-Luca Godarda. Ten byl promítán v Klubu kultury v rámci sekce věnující se Francouzské nové vlně — bylo úplně plno, museli jsme být uvedeni na balkónky, z nichž se nekoukalo vůbec dobře, ale jinak to zkrátka nešlo. 

Godardův nejslavnější film je pro mě osobně tím nejvíce "srozumitelným", jaký jsem od něj dosud kdy viděl. A to i přesto, že nelineární a zdánlivě jen minimálně logické vyprávění je vlastní i snímku U konce s dechem

Belmondo v něm hraje postavu nesvázaného žádnými konvencemi, zloděje aut a vraha (ne)prchajícího před zákonem. Zároveň však také hraje svůdníka a neodolatelného dandyho, tolik typického pro jeho další slavné role. Film jako takový je zásadní z vícero důvodů — nejvíce pro svůj atypický sled vyprávění postrádající jakoukoliv linearitu a promyšlenější návaznost motivů. Co diváka nadchne nejvíc, je právě prokreslenost Belmondovy postavy, která byť je záporná, budí sympatie — a to na obou stranách genderového spektra. 

 

Nonstop lahůdky 

V Klubu kultury se pormítal také nejnovější film Jana Hřebejka Nonstop lahůdky (2019). Hřebejka bohužel už léta považuji za režiséra, jenž už nemá příliš co sdělit. A naneštěstí ani Nonstop lahůdky mě nijak neoslovily. V časovém rámci jednoho dne se odehrává drama mezi otcem, matkou, synem a jeho přítelkyní. Matka otce podvádí, synův vztah prochází krizí, když své přítelkyni navrhne, že by vzhledem k jejich vztahu na dálku udržoval sexuální vztah i s někým jiným. Snímek je plný situační komiky, která vůbec není banální, ovšem ve výsledku film nemá žádnou pointu, žádné vyznění a v podstaté celý ho táhne představitel otce Miroslav Krobot, úplně sám... 

19:33 

V rámci doprovodného programu ve Stanu ČT proběhla přednáška věnující se koprodukování filmů Českou televizí. Pronesl ji Jaroslav Sedláček, hlavní dramaturg Filmového centra ČT, jenž návštěvníkům Filmovky není neznámý — často zde uvádí české filmy, mnohdy i hosty a moderuje besedy s nimi. 

V rámci své dramaturgické a produkční činnosti se podílí ročně na několika filmech, a tomu odpovídala i erudice jím popisovaného tématu. Proces koprodukce popsal do detailů a zajímavě, zároveň přiznal, že ČT zajímají tři sorty filmů, na kterých se chtějí spolupodílet, divácké, festivalové a projekty začínajících filmařů. 



Komentáře




SLEDUJTE NÁS

Alternativní kulturník akurnik.cz - hudba, filmy a literatura.
Kalendář akcí a koncertů, reportáže, doporučení, rozhovory.

Facebook akurnik.cz Twitter akurnik.cz Youtube akurnik.cz Google+ akurnik.cz RSS akurnik.cz
© 2014-2019 / Kód a design LukasKrula.cz
Veškerý obsah těchto webových stránek podléhá autorským právům a je tak chráněn v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském, v platném znění.