facebook | twitter | youtube | mixcloud

Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017 – den třetí

31.07.2017 / Odehrálo se / Martin Dvořák

akurnik.cz / Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017 – den třetí



Foto: Helena Fikerova


Rezidua včerejšího večera
Dnešek je na Filmovce nabitý jako řemen. Už od rána. Pročež také až nyní jsem schopen podat krátké info.

Začněme včerejším večerem, při němž jsme vás opustili těsně před promítáním loňské Cesty času.

Přesně jak se dalo čekat, čtyřicet let vysněný projekt Terence Malicka nezklamal v žádném aspektu. Vizuálně spektakulární a filozoficky přírodně hluboký „dokument“ jednoho z vůbec nejazímavějších režisérů dějin filmu nalákal do Slováckého divadla tolik lidí, že se na všechny nedočkalo. V podstatě všechna zásadní témata Malickova života osobního, myšlenkového i profesního se do Cesty času promítla. V devadesáti minutách Malick dokázal provést přírodou od jejího počátku až po dnešek, po dominanci lidstva. Zní to trochu bláznivě, ale pravda to jest. O Malickovi je dobré vědět, že příroda pro něj nějsou lesíky, potůčky a ptáčci. Příroda je pro něj zázrak stvoření, a to nejen života, ale vesmíru jako celku. Příroda začíná Velkým třeskem, pokračuje formováním známého vesmíru, přerůstá v život.

Pro mě možná nejzásadnější film celé Filmovky. Pocity, jaké člověk v sobě hledá v dnešní době těžko. Obrazy, které se zjeví pouze ve vizionářské mysli. Vnímání hmoty, života a lásky jako něčeho, co je všude, ale zároveň nikde. Co milujeme, když něčemu dáváme lásku – zásadní věta z Malickova opusu, filmové básně, oslavy zázraku stvoření.

Ale došlo i na hrůzy. V rámci sekce French film extremity jsme se o půlnoci dostali i na snímek Ošukej mě. Konalo se bizarní spojení dvou režisérek a dvou hereček, z nich tři jsou bývalé pornohvězdy. On tomto filmu nejde mnohé říct. Nuda to byla extrémní, film byl špatný, ale ne tak, aby byl dobrý. I na LFŠ se dá jít na film, z něhož odejdete.

 

A dnešek: Zápisek první (bohužel až v 16:58)
Dnešek začal, pokračuje a pokračovat bude. Ale je to síla. Zatím nejnabitější den. Přebíháme z jednoho snímku na druhý, vystáváme fronty a nestačíme se divit.

V půl osmé ráno jsme byli na švédském ninja filmu z osmdesátých let. Ano. Na švédském ninja filmu z osmdesátých let. Film Akce ninja nezklamal. Béčko jako hrom, jakoby se člověk přenesl do dřívějších dob a koukal na film na videorekordéru.

A zbytek vám popíšu později. Už je čas na to jít na dokument o Andreji Tarkovském, ikoně letošní restrospektivní sekce Filmovky.

Doplnění z pondělního rána
Neděle byl zabijácký den. Budiž hlavním vodítkem to, že výjimečně dopisuji report z ní až nyní v ponděolí ráno. Opět po šesti hodinách spánku.

Letošní LFŠ se částečně zabývá i vztahem filmu a počítačových her. Tak jsme třebas byli ještě dopoledne na slavném Mementu od Christophera Nolana. Spojení tohoto filmu s fenoménem PC her jsem v úvodním slově Ondřeje Moravce vůbec nepochopil. Že je Memento z roku 2000 výjimečným filmem, to už ano. Tento snímek musím doporučit, a to opravdu. Nolan už tehdy experimentoval s filmovou formou, Memento je jakási „detektivka“, která je vyprávěna pozpátku, a to z pohledu hlavní postavy Leonarda, jenž po úrazu při přepadení jeho domu lupiči ztratil schopnost vytvářet vzpomínky v krátkodobé paměti. Memento představuje jedno z mistrovských děl novodobé kinematografie. Bez debat.

Zašli jsme i na němý film. Byl jím Vozka smrti z roku 1921. Na svou dobu to byl velmi abiciózní film a tvoří jeden z pilířů zlatého věku švédské němé kinematografie. Částečně sociální drama s mysteriózním podtextem bylo doprovázeno (jako každý němý film na Filmovce) živým hudební doprovodem, tentokrát v podání kapely B4. Neobyčejně silný film varioval téma až erbenovské. Poslední, kdo v roce zemře, se stane na rok vozkou smrti, vozatajem samotné smrti, jenž objíždí mrtvé a přebírá na vůz duše, aby je vezl kamsi „dál“. Pocity viny a trestu ve filmu vrcholí silným způsobem, kdy hlavní postava David, alkoholik a budižkničemu, díky setkání s vozkou smrti vidí, jaký nečestný život vedl, jak byl zlý ke své rodině a kam až jeho činy vedly – k pokusu jeho ženy otrávit sebe a jejich děti. Přestože film končil happy endem, zásadní jsou především scény dvojího exponování obrazu, čímž vznikl efekt známý třebas z filmů Václava Vorlíčka a spousty jiných, éterické postavy na plátně. Vzhledem k určité patině vizuality němých filmů byly jednotlivé obrazy děsivé, znepokojivé, dechberoucí.

Andrej Tarkovskij – jeho dílo je letos na Filmovce promítáno kompletní. Zároveň však včera došlo i na velice zajímavý dokument o jeho osobě. Snímek Básník filmu: Andrej Tarkovskij (1984) je dokumentární portrétem, v němž hlavní slovo měl právě sám režisér. Šlo skoro až o medailonek, jenž měla plně v moci Tarkovského schopnost odpovídat na filozofické a jiné otázky režisérky Donatelly Baglivové. Tarkovskij se svým uměleckým a myšlenkovým kreditem značně proměnil svět filmu, tento snímek však odhalil nikoliv primárně jeho dílo, ale jeho osobnost, názory, a dokonce i traumata. Neklidný a komplikovaný muž, famózní režisér, ale stále „jen“ člověk. Ikona pod dobrovolným drobnohledem, vodítko  k hlubšímu pochopení jeho díla. Opravdu unikátní počin. Praktické: film je dostupný na youtube.

Dokonce i v letním kině jsme byli. A světe div se, bylo to úžasné, krásné. Žádný bezduchý fenomén jen tak na ukrácení večerního času. Letní kino za kinem Hvězda se svou podstatně komornější a nemasovou atmosférou večer nabídlo Čaroděkova učně od Karla Zemana z roku 1977. Že byl Zeman Mistrem, se každému musí víc a víc vtírat do mysli s každým jeho filmem. Už teď se těšíme na jeho Cestu do pravěku, jež bude na LFŠ uvedena v restaurované verzi.



Komentáře




SLEDUJTE NÁS

Alternativní kulturník akurnik.cz - hudba, filmy a literatura.
Rozsáhlý kalendář akcí a koncertů, reportáže, doporučení, rozhovory, fotogalerie a videa.

Facebook akurnik.cz Twitter akurnik.cz Youtube akurnik.cz Google+ akurnik.cz RSS akurnik.cz
© 2014-2017 / Kód a design Lukáš Krula (krulis.net)
Veškerý obsah těchto webových stránek podléhá autorským právům a je tak chráněn v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském, v platném znění.