Letní filmová škola Uherské Hradiště 2018 — den pátý

akurnik.cz / Letní filmová škola Uherské Hradiště 2018 — den pátý
01.08.2018 / Odehrálo se / Martin Dvořák



Zápisek první – kdo dlouho spí, sám sobě škodí

Je to zvláštní, ale jít na Filmovce spát o půlnoci, tedy cca o dvě hodiny dříve než obvykle, s sebou nese i jistá úskalí. Tak třebas já, který od začátku naspal nějakých šest hodin, jsem se zákonitě, podle biorytmu filmovkového typu, v šest ráno probudil. Výsledkem bylo to, že jsem spal dál, ale už to nebylo ono. Navíc podle zvuků v kempu východ slunce v 6:20 komplikuje život i mnoha jiným stanařům.

Nezbytná hygiena (ta pořádná) a výlet do press centra mi umazaly první ranní projekci. Problém byl také s druhou projekcí – zbláznili jsme se a chtěli jít do Klubu Mír na druhé promítání Bergmanových šepotů a výkřiků. Tam ovšem bylo plno. To nepotešilo, ale aspoň to znamenalo, že o film je velký zájem. Ostatně z první projekce tohoto Bergmanova zásadního snímku z roku 1972 jsem vám report přinesli v sobotním článku.

 

Zápisek druhý – F. W. Murnau a jeho psychologiciké drama

V roce 1922 spatřil světlo světa nejen Upír Nosferatu, ale též další snímek Fridricha Wilhelma Murnaua, psychologické drama Hořící důl. Nejde o film, jímž by Murnau přispíval k rozvoji německého expresionismu. Příběh vypráví o ctižádostivém mladíku Johannesovi, jenž si vezme čerstvě ovdovělou hraběnku, jejímuž muži dělal sekretáře. Důvod? Peníze. Respektive “prokletá” louka za vsí, pod jejímž povrchem se však rozkládá ropné ložisko.

Důležitou věcí na Hořícím dole je to, že Murnau cíleně snímal především lidské obličeje a to, jak v nich herci zračí emoce svých postav. Jak známo, s rozvojem filmu se značně dostalo do kurzu právě mimické herectví, jež v devaténáctém století nebylo tolik důležité, neboť v divadlech tyto aspekty herectví byly viditelné pouze v předních řadách, dál už ne. Murnau své herec ovšem vedl velmi dobře, neobyčejná působivost lidského dramatu v Hořícím dole je z větší poloviny dána vypjatými a těkavými nervními pohledy herců ve filmu. Spád filmu byl ohromný, o to víc, když si člověk uvědomí, že v roce 1922 se Murnau stále ještě “učil”, jak se vlastně filmy dělají. Jediné co bych vytknul, je příliš “odpudivý” happy end, jenž však celkový dojem z filmu nijak nenarušil.

 

Zápisek třetí – podvečer a večer s Mikem Leighem

Taková hvězda jako Mike Leigh, a jiné velké hvězdy, dostávají na Filmovce prostor k možnosti promítnutí až tří filmů, které je vysoce oslovily a v jejich kariéře byly formativní. Podvečer tak patřil Láskám jedné plavovlásky Miloše Formana. Úvod k filmu z úst Mika Leigha žádné české diváky nemohl urazit. Leigh zdůraznil, že Forman svým filmem dokázal něco, o co se většina filmařů pokoušela a svým způsobem dodnes pokouší – zachytit svět, jaký je, s lidmi, jací jsou. To byl prý hlavní důvod, čím “plavovláska” Leighovi vyrazila dech. Další z aspektů, které režisér vyzdvihl, byla kombinace práce herců a neherců a v ní zapojená podstatná míra improvizace. Výsledky této Formanovy metody Leigh označil za nesmírně inspirativní – ostatně během několikaměsíčních zkoušek k natáčení svých vlastních filmů Leigh s herci často improvizuje, teprve poté začíná vznikat scénář.

Večer patřil Leighovu filmu Tajnosti a lži (1996), podle mého jde o nejeden z vůbec nejlepších Leighových filmů. Děj se točí kolem mladé optometristky Hortense, která se po smrti své adoptivní matky rozhodne vyhledat svou matku biologickou. Tou je znuděná a poněkud hysterická Cynthia, která má ještě mladší dceru, kterou už sama vychovala. Film nabere vyšších obrátek přesně v okamžiku, kdy Hortense své matce zavolá a chce se sejít. Tragikomický moment nastává v momentě setkání, Cynthia je bílá a Hortense je černoška – přitom o rodičovství není pochyb.

Tajanosti a lži otevírají nejedno zákoutí problematického rodinného života, oněmi tajnostmi a lžemi jsou vlastně bloky při komunikaci. Cynthii bratr před sestrou zamlčuje neplodnost vlastní ženy, Cynrhiina druhá dcera nestojí o to podělit se s matkou o žádné osobní informace, o existenci sourozence netuší, Cynthiin život v mládí je také něco, o čem se nemluví. Katarze filmu, opět tragikomická, je ale nanejvýše excelentní – smíření a pravda, která nikomu nemůže ublížit, protože je pravdou, ovšem přichází až po brilantní scéně rodinné oslavy, na kterou Cynthie pozve Hortense, aniž by měla promyšlené, jak rodině pravdu odhalí.

Po Tajnostech a lžích následovala diskuze s režisérem, mnoho na ní ale neřekl, shodou okolností se v mezi obecenstvem konala soutěž o to, kdo položí nejdebilnější otázku. Leigh tak musel opakovat věci, které byly ve filmu zřejmé, nebo věci, které jsou o něm notoricky známé – že točí pro něj osobní filmy, že s herci několik měsíců před natáčením zkouší, dokonce musel na jeden z dotazů potupně odpovědět, že některé scény se opakují na vícero klapek, některé na méně klapek. Velká škoda.

 

Zápisek třetí – Drákula, vlkodlak, mumie versus děti z amerického městečka

Půlnoční projekce filmu Záhrobní komando byla sladkou pilulkou náročného dne. Půlnoční sekce Stranger Films uvádí snímky, které byly velmi inspirativní pro současný seriálový hit Stranger Things. Film Záhrobní komando z roku 1987 je prvky, jež byly do Stranger Things přebrány, extrémně přehlcen. Děj filmu je prostý, Drákula chce ovládnout svět, na pomoc povolává další monstra z univerza monster. Toto univerzum je však důvěrné známé skupině dětí, která je připravena a Drákulu zastavit. Zní to hrozně pitomě, a pitomé to je, zároveň je to ale taky geniální a vysoce zábavné. Každé klišé a každý žánrový element je ale dotažen do nejmenšího detailu, že Záhrobní komando nemůže žádného diváka urazit, ale pouze potěšit.



Komentáře




SLEDUJTE NÁS

Alternativní kulturník akurnik.cz - hudba, filmy a literatura.
Kalendář akcí a koncertů, reportáže, doporučení, rozhovory.

Facebook akurnik.cz Twitter akurnik.cz Youtube akurnik.cz Google+ akurnik.cz RSS akurnik.cz
© 2014-2018 / Kód a design LukasKrula.cz
Veškerý obsah těchto webových stránek podléhá autorským právům a je tak chráněn v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském, v platném znění.