facebook | twitter | youtube | mixcloud

LFŠ - den osmý (29. 7.)

29.07.2016 / Odehrálo se / Martin Dvořák

akurnik.cz / LFŠ - den osmý (29. 7.)



Včera jsem usínal v zápalu rozjímání nad filmovým řemeslem. Přiměla mě k tomu půlnoční projekce dokumentu Hitchcock/Truffaut. Ten bude do českých kin uveden zhruba na konci září, výhodou návštěvy LFŠ je ale možnost vidět některé filmy, jež teprve do distribuce půjdou, dříve. Zmiňovaný dokument nevznikl z ničeho. Vychází z historické skutečnosti, že v roce 1962 francouzský režisér Francois Truffaut po dobu týdne zpovídal svůj idol, Alfréda Hitchcocka. Bavili se o filmech, pochopitelně. A z těchto rozhovorů pak Truffaut sestavil knihu doplněnou o mnoho fotografií, jež se stala "učebnicí" filmu, která je považována za lepší než samotné učebnice filmu. Knize se však dokument věnuje spíše okrajově, primárně se věnuje samotným rozhovorům a tomu, co z nich vzchází. Dokument přímo říká, že až kniha Rozhovory Hitchcock - Truffaut je prvním textem, který opouští teoretizování o umělecké formě a místo toho staví optiku náhledu na film jako na řemeslo. A málokdo v historii toto řemeslo ovládal a dokonce k němu vymyslel inovací a univerzálních postupů tolik jako Alfréd Hitchcock. Dokument na určitou dobu opouští samotné rozhovory obou režisérů a detailněji rozebírá Hitchcockovy metody ve filmech Vertigo a Psycho. Nejde o dokument pro náročné diváky a znalce, kteří se chtějí dozvědět něco nového. Jde podle mě o dokument, jenž přibližuje práci a filmařinu těm, kteří už třeba pozapomněli na dva velké mágy filmu, na to, že ani ve filmu žádný učený z nebe nespadl, na to, že žijeme v úžasné době, kdy přímo před očima můžeme sledovat, jak se vyvíjí samotná umělecká disciplína filmu. P.S.: Toho Hitchcocka je opravdu třeba připomínat. Měl jsem možnost za své krátké pedagogické dráhy poznat, že dnešní dospívající generace nejen že žádný jeho film nezná, ale nezná ani jeho jméno. A přitom ty filmy nestárnou, jsou skvělé a už v 60. letech Truffaut správně rozpoznal jejich hodnotu i význam a protlačil je na výsluní seriózního zájmu. 

 

Musím se (opět) přiznat, že ze všech programových bloků mě upřímně nejvíc zaujala retrospektiva díla Luchina Viscontiho. LFŠ zde uvedla témeř celou jeho filmografii. Taktéž jeho vůbec poslední film Nevinný z roku 1976 poskytoval nevšední podívanou, a taktéž jako u mnoha jeho jiných filmů, zobrazoval prostředí aristokratické vrstvy. Jako téma však Visconti zvolil nejzákladnější ze všech možných témat - vztahy. Konkrétně manželský vztah mezi mužem a ženou, který pochopitelně ústí v tragické zakončení. Otázky, které Nevinný vyvolává, se týkají toho, proč po sobě toužíme či netoužíme a jak se s tím vyrovnáváme, kam až můžeme zajít v řešení problémů i dopady neupřímnosti, lží, neúcty. Ze všech Viscontiho filmů se mi Nevinný zdál nejsnázeji čitelný, dokonce i lehce interpretovatelný. Tím pro mě oproti ostatním jeho snímkům trochu ztratil ono kouzlo provokativní nedosažitelnosti jeho významu, na druhou stranu metoda zpracování Nevinného přiznává učíte inspirace z filmů Ingmara Bergmana a současně je zcivilňuje, film sám sebe oprošťuje od jakýchkoli složitějších metafor a podává obraz manželství v krizi krystalicky jasným způsobem, jehož působivost vychází právě z těch nejelementárnějších filmových výrazových prostředků.

Highlightem osmého dne LFŠ bylo uvedení restaurované verze slavného filmu Karla Zemana Baron Prášil. Film natočený v roce 1961 je skvělým reprezentativním manifestem Zemanových tvůrčích metod a poetiky. O film byl mimořádný zájem, Kino Hvězda bylo témeř zcela naplněno a fantazijní komedie sklidila úžasný potlesk. Hostem promítání byl Ondřej Beránek, jenž přiblížil okolnosti restaurování filmu, mluvil také o tom, jak loňský rok zrestaurovaný Vynález zkázy obletěl celý svět a všude byl přijat velmi vřele. Pro příští rok se chystá restaurace dalšího Zemanová filmu Cesta do pravěku, jenž bude také uveden na LFŠ. Tož to se tu snad všichni potkáme.

V rámci programového bloku Spektrum: mumblecore, byl o půlnoci promítán film Pornoden. Pod zvláštním nazvem se skrývá nezávislá komedie o tom, co vše se muže stát, když se dva heterosexuální přátelé hecnou k tomu, že spolu natočí pornofilm. Kategorie mumblecore sází na nízké rozpočty, nezávislost a témata z běžného života člověka. No a kdo se kdy nevsadil, že s někým natočí gay porno, že?

 

Fotogalerie



Komentáře




SLEDUJTE NÁS

Alternativní kulturník akurnik.cz - hudba, filmy a literatura.
Rozsáhlý kalendář akcí a koncertů, reportáže, doporučení, rozhovory, fotogalerie a videa.

Facebook akurnik.cz Twitter akurnik.cz Youtube akurnik.cz Google+ akurnik.cz RSS akurnik.cz
© 2014-2017 / Kód a design Lukáš Krula (krulis.net)
Veškerý obsah těchto webových stránek podléhá autorským právům a je tak chráněn v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském, v platném znění.